Traditionally, the pedagogical design for teaching and learning practices has been characterized as a process during which an active expert supports passive learner for the accomplishment of a specific goal or task.
Nowadays, however, the accessibility of information technologies and the understanding of the learner’s active role have caused that interactive, embodied and contextual learning perspectives have begun to gain room. Here, we contribute with a technical report of a pilot study based on the Enactive Torch, a tool for the scientific study of perception, which aimed to
investigate the crucial role of embodied process in the generation of perceptual experience for sensory substitution. In using this technological scaffolding, a group of students, from various academic disciplines, have coordinated and conducted three projects using different methods, each of them analyzing quantitative and qualitative data recorded from the participants’ first- and third-person perspective. By means of this practical engagement, the students gained awareness of the transformative potential of technology and developed insights into the challenges of performing interdisciplinary research with their peers, in regard to embodied perception and cognition. The study, therefore, serves as a proof-of-concept for the Enactive
Torch, as a technological scaffolding, that can facilitate the kind of interactive learning that students need to gain a deeper understanding of the complexity of human embodied cognition and its relationship with technology.
Tradicionalmente, el diseño pedagógico para las prácticas de enseñanza y aprendizaje ha estado caracterizado
por procesos donde un experto activo se torna en el
sostén del aprendiz pasivo mientras éste último completa de manera exitosa su meta o tarea. No obstante, a
partir de la accesibilidad actual a las tecnologías de la información y al entendimiento del rol activo que juega el
aprendiz, perspectivas más interactivas, corporeizadas,
y contextualizadas, han comenzado a ganar espacios.
En este artículo, contribuimos con un informe técnico
de un estudio piloto basado en el Enactive Torch, una
herramienta para el estudio científico de la percepción,
la cual fue desarrollada para investigar el rol de los
procesos corporeizados en la generación de experiencias perceptuales de sustitución sensorial. Utilizando
este andamiaje tecnológico, un grupo de estudiantes
de distintas disciplinas académicas, coordinó y llevó
a cabo tres proyectos utilizando distintos métodos en
cada uno, para analizar de forma cuantitativa y cualitativa los datos generados desde la perspectiva de los
participantes en primera y tercera persona. A través
de esta práctica, los estudiantes pudieron comprender
el potencial transformativo de la tecnología y desarrollaron una visión de los desafíos que conlleva la investigación interdisciplinaria respecto a la percepción y
cognición corporeizadas. Por lo tanto, el estudio puede
servir como una prueba de concepto de que el Enactive
Torch, como un andamiaje tecnológico, puede facilitar
el tipo de aprendizaje interactivo que los estudiantes
necesitan para obtener una comprensión más profunda
de la experiencia perceptual del cuerpo humano y de su
relación con la tecnología.